Newer
Older
import pygame
def alusta():
""" Alustaa pygame ikkunan ja palauttaa näyttöolion """
pygame.init()
naytto = pygame.display.set_mode((640, 480))
return naytto
naytto = alusta()
# Ufon aloituskoordinaatit
ufo_x = 0
ufo_y = 0
# Reunojen koordinaatit
YLAREUNA = 0
VASEN_REUNA = 0
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
# Liikkeen nopeus
NOPEUS = 2
# ufo
ufo = pygame.image.load("ufo.png")
# alustetaan ajastin
ajastin = pygame.time.Clock()
# Pygamen pääsilmukka, jossa odotetaan ikkunan sulkeutumista
while True:
for tapahtuma in pygame.event.get():
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
exit()
# mitä nappuloita on nyt pohjassa?
painetut_nappulat = pygame.key.get_pressed()
if painetut_nappulat[pygame.K_LEFT]:
ufo_x -= NOPEUS
if painetut_nappulat[pygame.K_RIGHT]:
ufo_x += NOPEUS
if painetut_nappulat[pygame.K_DOWN]:
ufo_y += NOPEUS
if painetut_nappulat[pygame.K_UP]:
ufo_y -= NOPEUS
# Tarkistetaan, ettei mennyt reunasta yli
if ufo_x < VASEN_REUNA:
ufo_x = VASEN_REUNA
if ufo_x > OIKEA_REUNA:
ufo_x = OIKEA_REUNA
if ufo_y < YLAREUNA:
ufo_y = YLAREUNA
if ufo_y > ALAREUNA:
ufo_y = ALAREUNA
# Piirretään ufo nykyiseen paikkaan
naytto.fill((0,0,0))
naytto.blit(ufo, (ufo_x, ufo_y))
pygame.display.flip()
# Odotetaan hetki
ajastin.tick(500)