Skip to content
Snippets Groups Projects
esimerkki3.py 1.19 KiB
Newer Older
Erkki Kaila's avatar
Erkki Kaila committed
import pygame

def alusta():
    """ Alustaa pygame ikkunan ja palauttaa näyttöolion """
    pygame.init()
    naytto = pygame.display.set_mode((640, 480))
    return naytto



naytto = alusta()

# Pallon aloituskoordinaatit
pallo_x = 0
pallo_y = 0

# Reunojen koordinaatit
YLAREUNA = 0
VASEN_REUNA = 0
OIKEA_REUNA = 540
ALAREUNA = 380

# Mihin suuntaan mennään
x_lisays = 1
y_lisays = 1

# pallo
pallo = pygame.image.load("jalkapallo.png")

# alustetaan ajastin
ajastin = pygame.time.Clock()

# Pygamen pääsilmukka, jossa odotetaan ikkunan sulkeutumista
while True:
    for tapahtuma in pygame.event.get():
        if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
            exit()
            
    # Piirretään pallo nykyiseen paikkaan
    naytto.fill((0,0,0))
    naytto.blit(pallo, (pallo_x, pallo_y))
    
    pygame.display.flip()
    
    # Siirretään palloa nykyiseen suuntaan
    pallo_x += x_lisays
    pallo_y += y_lisays
    
    # Osuiko reunaan?
    # Jos osui, käännetään suuntaa
    if pallo_x == VASEN_REUNA or pallo_x == OIKEA_REUNA:
        x_lisays = -x_lisays
    if pallo_y == ALAREUNA or pallo_y == YLAREUNA:
        y_lisays = -y_lisays
        
    # Odotetaan  hetki
    ajastin.tick(250)