Newer
Older
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
import pygame
def alusta():
""" Alustaa pygame ikkunan ja palauttaa näyttöolion """
pygame.init()
naytto = pygame.display.set_mode((640, 480))
return naytto
naytto = alusta()
# Pallon aloituskoordinaatit
pallo_x = 0
pallo_y = 0
# Reunojen koordinaatit
YLAREUNA = 0
VASEN_REUNA = 0
OIKEA_REUNA = 540
ALAREUNA = 380
# Mihin suuntaan mennään
x_lisays = 1
y_lisays = 1
# pallo
pallo = pygame.image.load("jalkapallo.png")
# alustetaan ajastin
ajastin = pygame.time.Clock()
# Pygamen pääsilmukka, jossa odotetaan ikkunan sulkeutumista
while True:
for tapahtuma in pygame.event.get():
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
exit()
# Piirretään pallo nykyiseen paikkaan
naytto.fill((0,0,0))
naytto.blit(pallo, (pallo_x, pallo_y))
pygame.display.flip()
# Siirretään palloa nykyiseen suuntaan
pallo_x += x_lisays
pallo_y += y_lisays
# Osuiko reunaan?
# Jos osui, käännetään suuntaa
if pallo_x == VASEN_REUNA or pallo_x == OIKEA_REUNA:
x_lisays = -x_lisays
if pallo_y == ALAREUNA or pallo_y == YLAREUNA:
y_lisays = -y_lisays
# Odotetaan hetki
ajastin.tick(250)