Newer
Older
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
import pygame
def alusta():
""" Alustaa pygame ikkunan ja palauttaa näyttöolion """
pygame.init()
naytto = pygame.display.set_mode((640, 480))
return naytto
def piirra_pallo(naytto, x: int, y: int):
""" Piirtää ruudulle pallon annettuihin koordinaatteihin """
# Parametrit: näyttöolio, väri (r,g,b), x- ja y-koordinaatit
# tuplena, koko x-suunnassa, koko y-suunnassa
pygame.draw.circle(naytto, (255,0,0), (x, y), 40, 40)
naytto = alusta()
# Pallon aloituskoordinaatit
pallo_x = 0
pallo_y = 200
# alustetaan ajastin
ajastin = pygame.time.Clock()
# Pygamen pääsilmukka, jossa odotetaan ikkunan sulkeutumista
while True:
for tapahtuma in pygame.event.get():
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
exit()
# Piirretään pallo nykyiseen paikkaan
naytto.fill((0,0,0))
piirra_pallo(naytto, pallo_x, pallo_y)
pygame.display.flip()
# Siirretään palloa 1 pikseli oikealle
pallo_x += 1
# Jos päästiin reunasta yli, aloitetaan uudestaan vasemmalta
if pallo_x == 680:
pallo_x = 0
# Odotetaan hetki
ajastin.tick(250)