Skip to content
Snippets Groups Projects
Commit 5767e3a6 authored by Aaro Alinen's avatar Aaro Alinen
Browse files

Upload New File

parent 011f09a7
No related tags found
No related merge requests found
import pygame
def alusta():
""" Alustaa pygame ikkunan ja palauttaa näyttöolion """
pygame.init()
naytto = pygame.display.set_mode((640, 480))
return naytto
naytto = alusta()
# Ufon aloituskoordinaatit
ukko_x = 320
ukko_y = 200
# Reunojen koordinaatit
YLAREUNA = 125
VASEN_REUNA = 40
OIKEA_REUNA = 600
ALAREUNA = 440
# Liikkeen nopeus
NOPEUS = 2
# ufo
#ufo = pygame.image.load("ufo.png")
def piirra_ukko(naytto, x: int, y: int):
""" Piirtää ruudulle pallon annettuihin koordinaatteihin """
# Parametrit: näyttöolio, väri (r,g,b), x- ja y-koordinaatit
# tuplena, koko x-suunnassa, koko y-suunnassa
pygame.draw.circle(naytto, (255,255,255), (x, y), 40, 40)
pygame.draw.circle(naytto, (255,255,255), (x, y-60), 30, 30)
pygame.draw.circle(naytto, (255,255,255), (x, y-105), 20, 20)
# alustetaan ajastin
ajastin = pygame.time.Clock()
# Pygamen pääsilmukka, jossa odotetaan ikkunan sulkeutumista
while True:
for tapahtuma in pygame.event.get():
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
exit()
# mitä nappuloita on nyt pohjassa?
painetut_nappulat = pygame.key.get_pressed()
if painetut_nappulat[pygame.K_LEFT]:
ukko_x -= NOPEUS
if painetut_nappulat[pygame.K_RIGHT]:
ukko_x += NOPEUS
if painetut_nappulat[pygame.K_DOWN]:
ukko_y += NOPEUS
if painetut_nappulat[pygame.K_UP]:
ukko_y -= NOPEUS
# Tarkistetaan, ettei mennyt reunasta yli
if ukko_x < VASEN_REUNA:
ukko_x = VASEN_REUNA
if ukko_x > OIKEA_REUNA:
ukko_x = OIKEA_REUNA
if ukko_y < YLAREUNA:
ukko_y = YLAREUNA
if ukko_y > ALAREUNA:
ukko_y = ALAREUNA
# Piirretään ufo nykyiseen paikkaan
naytto.fill((0,0,0))
ukko=piirra_ukko(naytto, ukko_x, ukko_y)
#naytto.blit(ukko, (ukko_x, ukko_y))
pygame.display.flip()
# Odotetaan hetki
ajastin.tick(500)
0% Loading or .
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Please register or to comment