Skip to content
Snippets Groups Projects
Commit 585e6fd4 authored by Aleksi Kytöviita's avatar Aleksi Kytöviita
Browse files

Upload New File

parent 238f6913
No related branches found
No related tags found
No related merge requests found
#Demossa kokeiltu useita eri ratkaisutapoja, pahoittelut sotkuisuudesta
#Lopputuloksena pitäisi olla satunnaisvaihtelua nopeuksissa, x-koordinaatissa sekä hiutaleen koossa.
import pygame
import random
# perinteinen alustusfunktio:
def alusta():
pygame.init()
naytto = pygame.display.set_mode((800, 600))
return naytto
naytto = alusta()
vasen_reuna = 0
ylareuna = 0
oikea_reuna = 800
alareuna = 600
hiutale_iso = pygame.image.load('lumihiutale1.png')
hiutale_keski = pygame.image.load('lumihiutale2.png')
hiutale_pieni = pygame.image.load('lumihiutale3.png')
hiutaleet = [hiutale_iso, hiutale_keski, hiutale_pieni]
#täytyy keksiä jotain, millä arpoa lumihiutaleita
#kokeillaan koordinaattien arpomista:
# Seuraavalle funktiolle ei loppujen lopuksi ollutkaan kauheasti käyttöä, mutta jätin tähän ajattelun vuoksi
def lumimyrsky(maara: int):
"""Generoi listan lumihiutaleita, eri kooilla, nopeuksilla sekä x-positioilla varustettuna"""
laskuri = 0
satunnaiset_hiutaleet = []
while True:
if laskuri > maara:
break
hiutale_x = random.randint(vasen_reuna, oikea_reuna)
putoamisnopeus = random.randint(1, 5)
random.shuffle(hiutaleet)
satunnaiset_hiutaleet.append((hiutaleet[1],putoamisnopeus,hiutale_x))
laskuri += 1
return satunnaiset_hiutaleet
# Hiutaleiden määrää voi muokata
hiutaleiden_maara = 15
satunnaiset_hiutaleet = lumimyrsky(hiutaleiden_maara)
y_koordinaatit = []
for i in range(hiutaleiden_maara+1):
y_koordinaatit.append(0)
x_koordinaatit = []
for i in range(hiutaleiden_maara+1):
x_koordinaatit.append(random.randint(10,790))
satunnaiset_hiutaleet_kokolista = []
for i in range(len(satunnaiset_hiutaleet)):
satunnaiset_hiutaleet_kokolista.append(satunnaiset_hiutaleet[i][0])
satunnaiset_kopiohiutaleet = satunnaiset_hiutaleet_kokolista.copy()
koordinaattikopio = x_koordinaatit.copy()
#Silmukkka
kello = pygame.time.Clock()
run = True
hiutale_y = 0
while run:
for tapahtuma in pygame.event.get():
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
run = False
naytto.fill((0,0,0))
hiutaleet_naytolla = 0
i = 0
while hiutaleet_naytolla <= hiutaleiden_maara:
hiutale = naytto.blit(satunnaiset_hiutaleet_kokolista[i],(x_koordinaatit[i],y_koordinaatit[i]))
y_koordinaatit[i] += satunnaiset_hiutaleet[i][1]
if y_koordinaatit[i] == 600:
y_koordinaatit[i] = 0
random.shuffle(koordinaattikopio)
x_koordinaatit[i] = koordinaattikopio[i]
random.shuffle(satunnaiset_kopiohiutaleet)
satunnaiset_hiutaleet_kokolista[i] = satunnaiset_kopiohiutaleet[i]
i += 1
hiutaleet_naytolla += 1
pygame.display.update()
kello.tick(60)
0% Loading or .
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Please register or to comment