import pygame def alusta(): """ Alustaa pygame ikkunan ja palauttaa näyttöolion """ pygame.init() naytto = pygame.display.set_mode((640, 480)) return naytto naytto = alusta() # Pallon aloituskoordinaatit pallo_x = 0 pallo_y = 0 # Reunojen koordinaatit YLAREUNA = 0 VASEN_REUNA = 0 OIKEA_REUNA = 540 ALAREUNA = 380 # Mihin suuntaan mennään x_lisays = 1 y_lisays = 1 # pallo pallo = pygame.image.load("jalkapallo.png") # alustetaan ajastin ajastin = pygame.time.Clock() # Pygamen pääsilmukka, jossa odotetaan ikkunan sulkeutumista while True: for tapahtuma in pygame.event.get(): if tapahtuma.type == pygame.QUIT: exit() # Piirretään pallo nykyiseen paikkaan naytto.fill((0,0,0)) naytto.blit(pallo, (pallo_x, pallo_y)) pygame.display.flip() # Siirretään palloa nykyiseen suuntaan pallo_x += x_lisays pallo_y += y_lisays # Osuiko reunaan? # Jos osui, käännetään suuntaa if pallo_x == VASEN_REUNA or pallo_x == OIKEA_REUNA: x_lisays = -x_lisays if pallo_y == ALAREUNA or pallo_y == YLAREUNA: y_lisays = -y_lisays # Odotetaan hetki ajastin.tick(250)