import pygame def alusta(): """ Alustaa pygame ikkunan ja palauttaa näyttöolion """ pygame.init() naytto = pygame.display.set_mode((640, 480)) return naytto def piirra_pallo(naytto, x: int, y: int): """ Piirtää ruudulle pallon annettuihin koordinaatteihin """ # Parametrit: näyttöolio, väri (r,g,b), x- ja y-koordinaatit # tuplena, koko x-suunnassa, koko y-suunnassa pygame.draw.circle(naytto, (255,0,0), (x, y), 40, 40) naytto = alusta() # Pallon aloituskoordinaatit pallo_x = 0 pallo_y = 200 # alustetaan ajastin ajastin = pygame.time.Clock() # Pygamen pääsilmukka, jossa odotetaan ikkunan sulkeutumista while True: for tapahtuma in pygame.event.get(): if tapahtuma.type == pygame.QUIT: exit() # Piirretään pallo nykyiseen paikkaan naytto.fill((0,0,0)) piirra_pallo(naytto, pallo_x, pallo_y) pygame.display.flip() # Siirretään palloa 1 pikseli oikealle pallo_x += 1 # Jos päästiin reunasta yli, aloitetaan uudestaan vasemmalta if pallo_x == 680: pallo_x = 0 # Odotetaan hetki ajastin.tick(250)