From 0e063f8eae1aeec1809b0e67604a3a01336d9b58 Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Aapeli Syren <aapeli.j.syren@utu.fi>
Date: Thu, 21 Apr 2022 15:37:33 +0000
Subject: [PATCH] tehtiin readme

---
 README.md | 32 ++++++++++++++++++++++++++++++++
 1 file changed, 32 insertions(+)

diff --git a/README.md b/README.md
index 14076cd..f8a4de7 100644
--- a/README.md
+++ b/README.md
@@ -1 +1,33 @@
 Matopeli
+
+Javalla tehty matopeli, jota pelataan konsolissa.
+
+Aloittaaksesi pelin, aja main metodi ja seuraa ohjeita.
+Kaikki komennot kirjoitetaan konsoliin.
+Aloita painamalla Enter. Konsoliin tulostetaan matopelin pelilauta satunnaistettuna.
+Mato on merkki "P" ja seinät ovat mustia laatikkoja.
+Pelin tarkoitus on kasvattaa matoa mahdollisimman paljon.
+Liikuttaaksesi matoa, kirjoita jokin merkeistä WASD ja lopuksi Enter.
+Jokaisen komennon jälkeen tietysti painetaan Enter.
+Lauta tulostetaan uudelleen, ja mato on liikkunut yhden ruudun verran antamaasi suuntaan.
+Pelin voi lopettaa kirjoittamalla komennon "lopeta".
+Pelin voi aloittaa uudelleen kirjoittamalla komennon "uudestaan".
+Matoa voi kasvattaa kirjoittamalla kirjain "k" ja sen jälkeen wasd komento.
+Matoa voi kasvattaa myös syömällä omenoita "O".
+Omenan syöminen kasvattaa matoa yhdellä ruudulla.
+Omena generoidaan satunnaiseen paikkaan, jossa se pysyy kunnes se syödään.
+Jos omena syödään joka kierroksella on positiivinen todennäköisyys että uusi omena generoidaan, ja tämä generoidaan satunnaiseen paikkaan.
+Jos mato osuu omaan häntäänsä, peli päättyy.
+Kuitenkin kahden ruudun mittainen mato voi kulkea häntänsä läpi.
+Kirjoittamalla "seinä" peli päättyy madon osuessa seinään.
+Kirjoittamalla "teleporttaa" mato teleporttaa seinältä toiselle siihen osuessaan.
+Kirjoittamalla "ajasta" seuraavan liikkeesi jälkeen peli alkaa liikuttamaan matoa sen viimeksi kulkemaan suuntaan periodisesti, noin kerran sekunnissa, itselläni se vaihtelee.
+Voit tämän aikana tietenkin kuitenkin liikuttaa matoa myös itse.
+Pysäyttääksesi ajastuksen kirjoita "pysäytäajastus".
+Kirjoittamalla "tallenna" pelin tila tallennetaan.
+Kirjoittamalla "lataa" tallennetut pelit tulostetaan, minkä jälkeen kirjoittamalla pelin numeron alkaen nollasta voit ladata kyseisen pelin.
+Kirjoittamalla "poista" tallennetut pelit tulostetaan, minkä jälkeen kirjoittamalla pelin numeron voit poistaa kyseisen pelin.
+Kirjoittamalla "tallennatiedostoon" voit tallentaa pelin tiedostoon "tallennukse.txt", joka löytyy pelin juurikansiosta.
+Kirjoittamalla "lataatiedostosta" tiedostoon tallennetut pelit tulostetaan, minkä jälkeen kirjoittamalla pelin numeron voit ladata kyseisen pelin.
+Kirjoittamalla "poistatiedostosta" tiedostoon tallennetut pelit tulostetaan, minkä jälkeen kirjoittamalla pelin numeron voit poistaa kyseisen pelin.
+Kirjoittamalla "poistatiedosto" tiedosto "tallennukset.txt" poistetaan.
-- 
GitLab